Semester

Har redan haft semester en hel vecka. Som vanligt rusar dagarna fram...
Igår var det en sorglig dag ...
Hästen jag haft sen i april förra året var ju halt redan när jag fick hem honom. Tiden med honom har bestått av veterinärbesök, medicin, 20 min promenader, korta skrittpromenader och i takt med tillfrisknande mer rörelse i oktober blev han någorlunda friskförklarad och vi fick öka på  den uppsuttna tiden och trava lite
Målet var 30 min inklusive 5 min trav och max 3 min galopp men vintern med snö och halka  satte lite broms då det ej finns ridhus och vi återgick till lugn skritt .
I februari gick det att sakta börja med trav igen.
Hästen behandlades med massage och akupunktur ett par gånger och det såg bra ut och vi var hoppfulla ...började med små korta galopper och lite försiktiga skänkelvikningar, men insåg att jag troligtvis aldrig kommer  kunna träna och verkligen inte tävla på en häst med den rörelsestörningen eftersom den inte kommer försvinna helt så B lades ut till försäljning men hade ingen större förhoppning om att någon skull våga/ta risken att köpa honom 
Ville ju själv inte ha kvar honom utan sedan oktober stod han kvar hos mig lite på nåder ...och kostade pengar
I april märkte jag dock att han blev sämre/annorlunda i gången och min vän J tyckte likadant. Tänkte att det bästa är att ta bort honom men beslutet måste ägaren ta.
Bestämde att nu rider jag honom inte mer  kanske någon kort skrittur för hans skull då han är en häst som tycker om att göra fler saker än bara skrota i hagen ..
Det blev kanske någon skrittur men sedan la  jag ner det oxå och kände att nu får det räcka
Hade ju redan börjat tröttna ordentligt på att ha en häst som jag inte kunnat rida överhuvudtaget på riktigt någon gång utan bara kostat pengar 
I maj blev det veterinärbesök äntligen och skadan vi var där för från början var så gott som läkt men det konstaterades att rörelsestörningen i bogen kommer ge andra följdskador så sedan har han gått i hage och jag har bara väntat på dagen för avlivning
Låter hemskt men jag har verkligen gjort allt som går och han har fått chansen och haft det jättebra.
Avlivningen gick snabbt och lugnt
Jag  höll honom och han fick äta ur en hink med äpplen, och äntligen blev det ett avslut 
 
 
 

Kommentera här: